Katarzis nélkül

futás, teljesítménytúra, és a kezdetekben görkorcsolya

A futóversenyek sápszedői

2012. április 20. 22:04 - regulat

mert a történelem ismétli önmagát...

Öt évvel ezelőtt, azon gondolkodtam, hogy mindenkinek, aki városi – jelen esetben fővárosi – utcai futóversenyen szokott indulni, vagy csak tervezgeti azt, egy félpár agyonhasznált, széttaposott futócipővel kellene kedveskednie a város vezetésének. 

budapest-cimer.jpgSzagolják egy kicsit az élet szagát.

Tele volt velük a… [a hócipő nem jó!] …a futócipőm. Az sem jó. Akkor még nem futottam… Ja, akkor a korcsolyacipőm volt velük tele. Valami olyasmit írtam, hogy

Városi futás. Aki volt mát ilyenen tudja, hogy különleges élmény.

Más egy várost látni a mindennapok forgalmában, és más, amikor egy-egy verseny erejéig részben kiürül. Fieszta hangulat. Az emberek többsége a futókat látván megáll, nézi, fényképezi a színes forgatagot. Jó nézni őket. Az élményt fokozza, ha közük vagy.

Láttál már versenyt belülről?

Az összetartozás érzése. A nézők biztatása. Az, hogy meg tudod csinálni. Az, hogy ott vagy, hogy olyan helyen futsz, ahol máskor csak félve léphetsz le a járdáról, amit még csak autóból láttál. Más dimenzió.

Városi futás, görkorcsolya, kerékpár. Együtt a tömeggel. Bennem mindig a Loksi szólal meg, azt érzem, hogy „Miénk itt a tér”.

Versenyek, amiért utazol. Helyszínek, amiket megnézel. Előtte, utána.

Emlékek. Nem az emblémázott pólóért indulsz egy versenyen, de amikor hetekkel, hónapokkal később felveszed, sokat jelent. Hozzád szól. Füledbe súgja, hogy ott voltál, hogy kibírtad. Elmosolyodsz a kis hősiességed emlékétől. Versenyek. Ismerős és idegen városok, ismerős és idegen házak. A saját városod egy új arca. A készülés a versenyekre. Az edzések, mert ott akarsz lenni.

Vagy tíz éve nem futottam, de ha versenyt látok, megállok nézni a futókat, és arra gondolok, hogy ott kéne lennem. Persze itt az új szerelem a görkorcsolya. Kevés a városi verseny, de akad. Megyek, mert ott kell lennem. Ugyanazt érzem, mint a futók.

Pedig akkoriban nem voltam érintett. Nem futottam. Igen, kellett még hozzá két év, hogy futócipőt húzzak. De felhúztam…

Írtam ezt azért, mert a városképvédelmi bizottsága a székesfővárosnak azt találta ki, hogy az utcai futóversenyeket meg kell szüntetni, mert zavarják az autósokat. (a teljes régi bejegyzés itt!)

Na, az új városvezetés ebbe a hibába nem akar beleesni, már, hogy lemarházzák a nagy versenyek, a látványosság felszámolásáért. Inkább másképpen lehetetlenítenek el. Pénzt szednének a futóversenyek után. Már azok után, amelyiket engedik, mert a városi versenyeket limitálnák. Főként a nagyokat. Lehetne pályázni a versenyekért. Az persze nem számít, hogy némely ilyen városi futóverseny évtizedes hagyományokkal rendelkezik, hogy hazai és külföldi turistákat csábít a városba, akik közül sokan nem csak jönnek, futnak és mennek, hanem eltöltenek egy-két napot a városban… Nem csak profik, hanem főként lelkes amatőrök.

A város és a belváros tömegközlekedési útvonalhálózata remek. Nem a tömegközlekedési eszközök, csak az útvonalhálózat. És, ha ezt érinti a verseny, akkor a tervezet szerinti díj három forintot kóstálna óránként és négyzetméterenként. Különben csak egyet.

Hogyan spórolhat a szervező? Nem rendez versenyt… De, ha mégis? Emeli a nevezési díjat. Maximum veszít néhány száz indulót. Vagy mondjuk, gyorsabb tempót határoz meg a záróbusznak. Hogy az igazán kezdőknek, a lassúaknak, még véletlenül se legyen kedvük indulni…

berlinmarathon.jpgMeggyőződésem, hogy egy-egy ilyen verseny mindenféle sápszedés nélkül is nem kevés hasznot hoznak a városnak, aki jól érzi magát, aki úgy érzi, hogy minőséget kapott a pénzéért az visszatér… Ha úgy érzi, de ennek esélyét csak rontja, ha drágának érzi a versenyt, ha úgy gondolja, hogy ő ide kevés… (a képen a Berlin-maraton)

Kevesebb induló, kisebb reklám. A városnak. Budapestnek. Mi ebben az érthetetlen? Csak elég megnézni ezt a berlini fotót... Vajon ott fizetnek területhasználati díjat a szervezők? Mert ott nem órákról, egy teljes hétvégéről szól a maraton!

Igen, a hülyeség párt- és városvezetés független. De - úgy látszik - örök.

Teljesen mindegy, hogy milyen indokokkal akarják közvetve, vagy közvetlenül megszüntetni a városi versenyeket Budapesten… az eredmény ugyanaz. A város - ilyen rendezvények nélkül - szürkülni fog.

Mint a kipufogógáztól megszürkült házai…

Aztán jöhet az úthasználati díj a kerékpárokra.

8 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://withoutacatharsis.blog.hu/api/trackback/id/tr624463783

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

kg_kilo 2012.04.21. 08:25:09

A napi hirek alapjan ez az orszag (figyelem: az orszag!) megerdemli, hogy eltunjon a Fold szinerol. Amit Trianonban elvettek, lassan mind sikeresebb nalunk. Ugyhogy itt az ideje, hogy szepen szetessunk orokre.
Legyunk mi is kurdok, egy orszag nelkuli nemzet!

6. alabardos · http://hatodikalabardos.blog.hu 2012.04.21. 08:59:21

@kg_kilo: ez nem az ország, a nemzet hibája, hanem a semmihez sem értő politikai elité.

"...mert az ingyenélés művészet, nem holmi szaros egzakt tudomány..." (Alvin és a mókusok)

kg_kilo 2012.04.21. 10:17:57

Igen, ezert is probaltam meg szembeallitani az orszagot es a nemzetet.

Viszont az is igaz, hogy vegtelenul pesszimista vagyok es egyre inkabb azza tesz egy ilyen kornyezet. Ahol egy ilyen otlet egyaltalan eljut addig, hogy gondolkozzanak rola - ahelyett, hogy a kiagyalojat meteres bunkosbottal fejbevagnak, mondvan 'figyejjma ez a vilagban egy csilliardos uzlet te meg ala akarsz vagni azert, hogy a szutyadek seggedet nehogy ki kelljen venni az autobol amikor megy olcso csirket venni az auchanba'. Nagyon-nagyon elszomorit.
Nem baj, nezze a gyerek a tevet es butuljon tovabb, nehogy lasson futo embereket az utcan mert a vegen meg megtetszik neki. Es akkor nem csak szotyit fog kopkodni az esszerutlen gigantoman stadionjainkban, hanem esetleg megkerdi 'bacsi, miert nincs itt egy atletika palya? vagy egy uszoda? miert csak focizni lehet?'

Eh, elmegyek futni, most jo tempo lesz...

6. alabardos · http://hatodikalabardos.blog.hu 2012.04.21. 20:50:28

@kg_kilo: A pesszimizmusodat értem. Már csak azért is, mert mint írtam, ez nem egy hirtelen fellángolás. Ennyi tudnak a magukat várospolitikusnak gondoló uracsok, és gründolják is évek óta keményen.
Pont úgy, mint amikor a sportpályák lakóparkká válását szorgalmazták.

Néha az a gyanúm, hogy nekik olyan választó polgár kell, akinek ők mondhatják meg, hogy mi a jó. A futó, a bringás, a görkoris, deszkás, nem ilyen. Az az ő szemükben lázadó...

És a lázadásokat le, a lázadókat meg kell törni. Vagy miafene...

6. alabardos · http://hatodikalabardos.blog.hu 2012.04.23. 10:19:42

Az azért érdekes, hogy az öt évvel ezelőtti a városvezetés öt évvel ezelőtti próbálkozására, más szinte senki sem emlékszik... :(

Talán ezért is próbálkoznak most újra.

hidegchaco 2014.08.29. 18:03:46

@kg_kilo: "ahelyett, hogy a kiagyalojat meteres bunkosbottal fejbevagnak, mondvan 'figyejjma ez a vilagban egy csilliardos uzlet te meg ala akarsz vagni azert, hogy a szutyadek seggedet nehogy ki kelljen venni az autobol amikor megy olcso csirket venni az auchanba'. "

Félreérted. Nem az autósok hozták meg a döntést, hanem azok, akik egyrészt a "fizess a közterület-használatért" (BTW: a békamenetre is kiszabták a díjat?), valamint a futóversenyek kvótázása révén (onnantól, hogy valami korlátozottan elérhető, illetve pályázni kell érte, sokkalta értékesebbé válik, azaz tér nyílik versenyeztetésre, ami nálunk egyenértékű a korrupcióval és az urambátyám nyerészkedéssel) igyekeztek maximalizálni a _saját_ hasznukat.

A kvótázás egyik következménye az, hogy az "éjszakai futás" (ami korábban a BSI rendezésében a Roosevelt-térről indult, tűzijátékkal, az Alagúton keresztül a Várba - ahol ilyenkor tartják a Borfesztivált - való felfutással, a pesti oldalról látható gyönyörű éjszakai panorámával) kiszorult a Belvárosból a Városligetbe. Ott pedig élvezhettük a rosszul megvilágított, balesetveszélyes szakaszokat, valamint a Pecsából távozó véglények "sokköcsögfutóbazeg" megjegyzéseit. egybeesett a Várban rendezett borfesztivállal, , ahol tavaly már

6. alabardos · http://hatodikalabardos.blog.hu 2014.08.31. 15:33:15

@Enemy No 1: Annyiban Te is félreérted, hogy a jelenlegi városvezetés, de hivatkozhatnám az előző városvezetés jó néhány politikusát is, azon az állásponton van, hogy Budapesten elsősorban a zavartalan autós közlekedést kell biztosítani.

Nem, hinném, hogy a szűklátókörű hozzáállásuk, valamiféle korrupción alapulna az utcai amatőr sporteseményeket sújtó közterülethasználati díjak drasztikus átalakítása. A poszt megírása után eltelt két év nem támasztotta alá, hogy ez az emelés... emelés-e, illetve, hogy mennyire hozott többletbevételt a városházának.

De az biztos, hogy a politikusaink még mindig nem értik, hogy egy-egy ilyen rendezvény mennyire turistacsalogató esemény. Egy biztos, az, hogy az utcai versenyekben egyre nagyobb szerepet kap a liget, meg a sziget az utcák helyett, azaz bezsúfolódnak a versenyzők egy szűk területre nem használ ezeknek az eseményeknek... szerintem.

hidegchaco 2014.08.31. 20:04:38

@6. alabardos:
1. bekezdés: Tarlós valóban gyakran hivatkozik az autósok érdekeire, ha futóverseny rendezése kerül szóba, de az, hogy egy politikus mit említ motivációként, az nálam nem sokat számít, ha az ellenkezőjét tapasztalom. (ennek ellenére TI is büszkén feszít a nagyobb BSI-versenyek programfüzetében, köszöntve és dicsérve a futókat - biztosan remek epiderma-vastagító arckrémet használ.) Márpedig autósként nem érzem, hogy különösebben zavarta volna a városvezetést (ezt sem, de a korábbit sem) az, hogy évekig nem lehetett közlekedni a Keletinél vagy a Móriczon a 4-es metróra hivatkozva, miközben igen hosszú ideig nem folyt a helyszíneken érdemi munka. De beszélhetnénk az 1-es/3-as villamosok felújításának megszervezéséről, ami szintén igen szerencsétlen, hogy a katasztrofális minőségű (max. 1-2 évet kibíró) útfelújításokat, vagy az "ésszerű és méltányos" parkolási rendszert már ne is említsem.

2. bekezdés: nem véletlenül írtam a kvótázásról, és nem az emelésről :))))

3. bekezdés: Turistacsalogatásra azért korántsem alkalmas minden futóverseny: kizárólag a nagyszabású, nemzetközileg is ismert, min. félmaraton távú versenyekre fog ideutazni valaki, akár a szomszédos országokból is, nemhogy messzebbről. (Kivéve talán a NATO-futást, de hát az ugye más tészta, ha már a katonai kiadások terén elmaradásunk van, legalább egy futóversenyt engedélyezzünk...) Ezek jelenleg a BSI versenyei (remélem, nem hagyok ki más szervezőt, talán a Marathonman éjszakaija ilyen lehet/ne?), más kérdés, hogy a kvótázásnak "köszönhetően" másnak gyakorlatilag esélye sincs hasonló rendezvényt felépítenie.
A Városligettel vagy a Margitszigettel alapvetően nincs bajom, ha kisebb, max. 10 km-es távú versenyről van szó, más kérdés, hogy:
- a Liget útjai, illetve a Sziget futóköre katasztrofális állapotúak, az utóbbi áprilisra ígért felújításáról nagyobb kuss van, mint a Gellérthegy, stadionokra százmilliárd is jut, a Liget normális kivilágítására meg egy fillér sem. A Népligetet "újravarázsolni" akarják csilliókért, miközben jóval kisebb ráfordítással már régóta egy normális közparkot alakíthattak volna (persze kis összegnél feltűnőbb, ha lopunk),
- ezek valóban nem lesznek turistacsalogató versenyek, illetve nem pótolják a belvárosi futások adta élményt.