2017-től így pontozok. Nem mondom, hogy sokszor, de néha azért megkapom a kérdést, hogy milyen szempontok alapján értékelek egy-egy túrát. Ez teljesen szubjektív. De elmesélem, és ha valaki nem ért egyet a benne foglaltakkal, az próbáljon meggyőzni, hogy másképp jobb lenne. Nem lehetetlen. Akkor majd módosítom. Szóval én ezt most így tervezem...
Pontok:
Az itiner esetében, bevallom, hogy engem a szöveges rész érdekel a legkevésbé. Végig akarok menni az úton, és a körülöttem lévőre, azaz a természetre akarok figyelni. Így elsősorban az érdekel, hogy mennyit kell menni, adott szakaszon mennyi a szintemelkedés és milyen jelzéseket kell követni. Igen, táblázat párti vagyok elsősorban, ugyanakkor tudom, hogy egy jó térkép, még ha vázlatos is, sokat tud segíteni, főleg, ha letér az útról az ember véletlenül. És a szintrajz is hatalmas segítség.
- 5 pont – rész szakaszokra (azaz az ellenőrzőpontokon belül is van bontás) bontott táblázat: távolsággal, szintemelkedéssel, az adott szakaszra vonatkozó jelzésekkel (persze, hogy nem várok el jelzésfeltüntetést a táblázatban, ha a túra teljes útvonala egy jelzésen halad); áttekinthető térképpel vagy térképvázlattal.
- 4 pont – csak az ellenőrzőpontok közötti szakaszokra bontott táblázat: távolsággal, szintemelkedéssel, az adott szakaszra vonatkozó jelzésekkel persze, hogy nem várok el jelzésfeltüntetést a táblázatban, ha a túra teljes útvonala egy jelzésen halad); áttekinthető térképpel, vagy térképvázlattal, vagy olyan szöveges leírással, ami az jelzésváltásoknál az irányt is tartalmazza
- 3 pont – szakaszokra vonatkozó távolságot és szintemelkedést tartalmazó táblázat és a követendő jelzéseket tartalmazó térkép vagy térképvázlat; vagy a térképvázlat helyett szöveges leírás
- 2 pont – szöveges leírás és térkép, vagy térképvázlat
- 1 pont – szöveges leírás
- Pontlevonás, ha a szervező túra alatti elérhetősége nincs az itinerben feltüntetve.
Az útvonal pontozása annyival nehezebb, hogy az az adott útvonal követhetőségét hivatott jelezni, ezzel általában nem szokott gond lenni csak ott, ahol a jelzések régiek vagy ahol éppen jelzetlen - pontosabban: szalagozott, felfestéssel jelzett - szakaszon kell haladni.
Alapesetben kicsi az esély, hogy 5 pontnál kevesebb pontot adjak. Mitől lehet mégis kevesebb?
Például, ha a rendező nem járja be az útvonalat és a túra során olyan akadályba futok, mint egy lezárt terület, vagy a kopott, rongált, régi, ritka jelzésű szakaszon nincs megerősítés. Ha nem egyértelmű egy behívó szalagozás. De mint mondtam, az ilyen ritka, mint a fehér holló.
A frissítés szintén egy olyan eset, ami ritkán kap kevesebbet nálam az 5 pontnál, így nem is arról kell beszélni, hogy mi az öt pont, hanem arról, hogy mikor kevesebb. És olyanon nem fogok rágódni, hogy az adott csokoládé megérte-e az árát. A TTT oldalán egyértelműen jelzi a szervező, hogy milyen ellátmányra számítsak, ha nem azt nyújtja, azért pontot vonok le. Ha meleg ételt hirdet a célban, akkor az nem sütemény legyen…
A másik, amiért pontot vonok le, ha az útvonalon nincs elég folyadékhoz jutási lehetőség. Nekem édes mindegy, hogy azt ő szolgáltatja kannából, vagy van közkút, de egy 15 kilométer feletti túránál - főleg nyáron - tudjon a túrázó folyadékot pótolni. Mondjuk 15 kilométerenként egyszer.
Az ottfelejtési faktorként jelzett dolog, megint a személyes heppem. Én úgy gondolom, hogy a szervezőnek tudniuk kell a résztvevőkkel elszámolni, hogy nem csak azt illik tudni, hogy mennyien indultak, hanem azt is, hogy azok célba értek-e, vagy mi van velük. Ergo 5 pontot csak akkor adok, ha érdeklődnek a túra alatti elérhetőségemről. Én meg vagy megadom, vagy nem. Ha megadom, és elveszek útközben, akkor keressenek már…
Igen, tudom, hogy aki kiszáll annak ezt jeleznie illik a rendező felé. Már akkor, ha nem hagyta el az itinert útközben. Mert, ha elhagyta, akkor nem tud kinek telefonálni, de ő még hívható lenne…
3 pont akkor, ha a túra alatti elérhetőségről nem érdeklődnek, de az ellenőrzőponton áthaladást regisztrálják, mert ha valakit keresni kell, akkor legalább azt tudják, hogy hol volt meg utoljára.
Ebből következik, hogy ahol nincsen pontőrös ellenőrzőpont, csak kód, vagy csalafinta kérdés, és az elérhetőségről nem érdeklődtek a nevezésnél ott 0 pont lesz.
Köztes pontok nincsenek.
Plusz pontok:
A csomagmegőrzés, csomagszállítás nem volt, és nem lesz elvárás, de olyan plusz szolgáltatás, ami megkönnyíti az ember életét, így mindenképp jár a plusz, ha a rendező erre is fordít időt és energiát.
A futóbarát pontnyitás, ezentúl két pontot fog kapni, mert nem is annyira a terepfutókról, hanem a gyorsan haladókról szól, és a tervezhetőségről szól.
- így minden túrának jár egy pont, ahol a pontok minimum 6 km/h sebességre nyitnak, és
- annak is jár, aki a kiírásban közzéteszi a pontnyitások sebességét
A track, azaz a gps eszközre letölthető útvonal. Jómagam nem használom, de tudom, hogy sokan használnak az út követésére gps eszközt és ez már a XXI. század, így ha van és elérhető, akkor jár a plusz a rendezőnek.
Szóval, ha valakinek van valami javítószándékú ötlete, akkor ne kíméljen.
ps.: Igen, ezt a posztot itt nem lehet kommentelni, a véleményeket vagy e-mailben (tamas.regula@outlook.hu), vagy a blog FB oldalán várom, mondjuk a poszt alatt. Köszönöm.